Hieronder vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen. Heeft u andere vragen? Neem gerust contact op met het Klantadviescentrum via 0800 – 7076 of via het contactformulier.
Veelgestelde vragen
Kan ik gebruik maken van de faciliteiten die de woonzorgcentra bieden als ik niet bij de NNCZ sta ingeschreven?
Kan ik gebruik maken van de faciliteiten die de woonzorgcentra bieden als ik niet bij de NNCZ sta ingeschreven?
Ook als u niet staat ingeschreven bij de NNCZ, bent u van harte welkom. Bij ons kunt u genieten van een warme maaltijd of een verfrissend drankje in een van onze gastvrije recreatieruimtes. U bent ook welkom om deel te nemen aan diverse activiteiten, of juist een handje te helpen. Of u nu alleen komt of samen, we ontmoeten u graag!
Kan ik gebruik maken van dagontmoeting?
Kan ik gebruik maken van dagontmoeting?
In de woonzorgcentra is iedereen welkom, ook buurtbewoners. Iedereen kan gebruik maken van de activiteiten en voorzieningen die de woonzorgcentra bieden in de recreatieruimtes.
Ontmoeting, verbinding en ondersteuning, zo willen wij u ondersteunen uw zelfstandigheid zoveel en zo lang mogelijk te behouden in uw eigen vertrouwde omgeving.
Wilt u meer informatie? Kijk eens op Dagontmoeting.
Kan ik vrijwilliger worden bij de NNCZ?
Kan ik vrijwilliger worden bij de NNCZ?
Wij zijn regelmatig op zoek naar enthousiaste vrijwilligers. Als vrijwilliger geeft u mensen met een hulpvraag net dat beetje extra aandacht. Wat kunt u als vrijwilliger bijvoorbeeld doen?
- Gastvrouw of -heer zijn
- Bezoeken aan huis of (samen) boodschappen doen
- Koken, krant lezen, activiteiten doen
- Wandelen/fietsen
Neem contact op met een van onze vestigingen voor meer informatie.
Kan ik ook personenalarmering krijgen?
Kan ik ook personenalarmering krijgen?
Met personenalarmering kunt op ieder moment noodhulp inschakelen wanneer dat nodig is. U kunt personenalarmering aanvragen, zodat u zo lang mogelijk, met een veilig gevoel, thuis kunt blijven wonen. Een melding van de personenalarmering kunt u bij uw naaste of iemand in uw omgeving binnen laten komen. Wanneer dit niet mogelijk is dan kunt u gebruik maken van de zorgprofessionals van de NNCZ.
Klik voor meer informatie op: Personenalarmering.
Verleent de NNCZ ook thuiszorg?
Verleent de NNCZ ook thuiszorg?
Het uitgangspunt is dat u zo lang mogelijk thuis woont in uw vertrouwde omgeving. De NNCZ kan u hierbij met thuiszorg ondersteunen. Op het moment dat u in aanmerking komt voor thuiszorg, veelal wordt dit in overleg met uw huisarts besloten, kunt u contact opnemen met het Klantadviescentrum: 0800-7076. Zij zorgen ervoor dat de wijkverpleegkundige bij u thuiskomt voor een intakegesprek. Tijdens het intakegesprek wordt in kaart gebracht wat u zelf kunt doen, wat uw mantelzorger of uw omgeving kan doen en waar de thuiszorg u bij kan ondersteunen.
Doordat het aantal mensen met een hulpvraag toeneemt en het aantal beschikbare zorgprofessionals de komende jaren afneemt, zullen we de zorg anders moeten inrichten. In het behoud van eigen regie is het essentieel om te bekijken wat u zelf nog kunt doen en wellicht opnieuw aan kunt leren. Wist u dat er heel veel hulpmiddelen zijn waardoor u langer zelfstandig kunt blijven zonder afhankelijk te zijn van een zorgprofessional? Op de website www.hulpmiddelenwijzer.nl kunt u hier meer informatie over vinden. Zo kunt u gebruik maken van verschillende zorgtechnologieën zoals een medicijndispenser.
Het is ook belangrijk om te bekijken of uw naaste of iemand in uw omgeving nog iets voor u kan betekenen. En wat u nog in uw omgeving voor een ander kunt betekenen en een bijdrage kunt leveren aan de gemeenschap. Daarna wordt gekeken welke aanvullende zorg door professionals nodig is en in welke mate deze zorg (tijdelijk) moet worden ingezet.
Hoe kan ik aanmerking komen voor een in- en/of aanleunwoning?
Hoe kan ik aanmerking komen voor een in- en/of aanleunwoning?
Wilt u volledig zelfstandig wonen, maar wel gebruikmaken van de diensten van de woonzorgcentra van de NNCZ? Dat kan in een in- en/of aanleunwoning. De aanleunwoningen staan in de buurt van het woonzorgcentrum. De inleunwoningen zijn gevestigd in het woonzorgcentrum.
U kunt wonen in een aan- en inleunwoning als er een (grote) zorgvraag is. Dit kan met verschillende zorgindicaties. Het zijn sociale huurwoningen, waarbij u in aanmerking kunt komen voor huurtoeslag.
Wilt u zich inschrijven voor een inleun- of aanleunwoning? Neem dan contact op met het Klantadviescentrum: 0800 – 7076 of vul het inschrijfformulier in. Dan nemen wij daarna contact met u op.
Wanneer kan ik in een woonzorgcentrum wonen?
Wanneer kan ik in een woonzorgcentrum wonen?
Om te kunnen wonen in een woonzorgcentrum heeft u een indicatie (WLZ-indicatie) nodig. WLZ staat voor Wet Langdurige Zorg. Deze indicatie wordt afgegeven door het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Als u een WLZ-indicatie heeft en in een woonzorgcentrum woont, dan betaalt u hiervoor een eigen bijdrage. Meer informatie over de eigen bijdrage kunt u vinden op het CAK.
Welke hulpmiddelen kan ik gebruiken om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven?
Welke hulpmiddelen kan ik gebruiken om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven?
Er zijn heel veel hulpmiddelen waardoor u langer zelfstandig kunt blijven zonder afhankelijk te zijn van een zorgprofessional. Op de website www.hulpmiddelenwijzer.nl kunt u hier meer informatie over vinden. Zo kunt u gebruik maken van verschillende zorgtechnologieën zoals een medicijndispenser.
Kan ik een keer komen kijken in een van de woonzorgcentra?
Kan ik een keer komen kijken in een van de woonzorgcentra?
U bent altijd welkom in de woonzorgcentra om de sfeer te proeven in de gemeenschappelijke ruimtes. Via de virtuele tours op onze website kunt u ook een idee krijgen van de appartementen in de vestigingen. Als er een appartement beschikbaar is voor u, kunt u een rondleiding krijgen in overleg met het Klantadviescentrum.
Wat zijn de wachttijden voor de in-en aanleunwoning en het woonzorgcentrum?
Wat zijn de wachttijden voor de in-en aanleunwoning en het woonzorgcentrum?
Of u moet wachten, hangt af van het gekozen woonzorgcentrum en uw persoonlijke situatie. Bekijk de wachttijden op onze site of neem contact op met het Klantadviescentrum: 0800 – 7076 voor meer informatie.
Wat moet ik meenemen of regelen als ik verhuis naar een appartement in een woonzorgcentrum?
Wat moet ik meenemen of regelen als ik verhuis naar een appartement in een woonzorgcentrum?
De meeste appartementen in het woonzorgcentrum zijn voorzien van vloer- en raambekleding. Overige spullen neemt u zelf mee. Als u spullen heeft geleend van de thuiszorgwinkel (denk bijvoorbeeld aan een hoog-laagbed of een tillift) dan hoeft u deze niet mee te nemen. Wij zorgen ervoor dat dit aanwezig is in uw appartement als u dat nodig heeft. Wij vinden het belangrijk dat u er een eigen herkenbare plek van maakt waar de zorg goed geleverd kan worden.
Als u bent verhuisd, geeft u uw adreswijziging door aan de gemeente.
Denkt u er ook om dat u een geldig identiteitsbewijs meeneemt? Is uw identiteitsbewijs verlopen? Dan kunt u deze vernieuwen bij de gemeente, de gemeente kan hiervoor ook bij u thuis langskomen. Neem hiervoor contact op met uw gemeente.
Heeft u vragen? Neem contact op met het Klantadviescentrum: 0800 – 7076.
Wat moet ik meenemen of regelen als ik verhuis naar een appartement in een in- en aanleunwoning?
Wat moet ik meenemen of regelen als ik verhuis naar een appartement in een in- en aanleunwoning?
U draagt zelf zorg voor de verhuizing en inrichting, mogelijk kunt u zaken overnemen van de vertrekkende huurder. Wij vinden het belangrijk dat u er een eigen herkenbare plek van maakt waar de zorg goed geleverd kan worden.
Als u bent verhuisd, geeft u uw adreswijziging door aan de gemeente. Het betreft een zelfstandige huurwoning, waarbij u bijvoorbeeld ook de nutsvoorzieningen zelf regelt.
Denkt u er ook om dat u een geldig identiteitsbewijs meeneemt? Is uw identiteitsbewijs verlopen? Dan kunt u deze vernieuwen bij de gemeente, de gemeente kan hiervoor ook bij u thuis langskomen. Neem hiervoor contact op met uw gemeente.
Heeft u vragen? Neem contact op met het Klantadviescentrum: 0800 – 7076.
Zijn er bezoektijden?
Zijn er bezoektijden?
De NNCZ hanteert geen bezoektijden. U kunt op elk moment bezoek ontvangen.
Wat zijn kosten waar ik rekening mee kan houden wanneer ik ga verhuizen naar een appartement in het woonzorgcentrum of een in/aanleunwoning?
Wat zijn kosten waar ik rekening mee kan houden wanneer ik ga verhuizen naar een appartement in het woonzorgcentrum of een in/aanleunwoning?
Als u in een woonzorgcentrum woont, dan betaalt u hiervoor een eigen bijdrage. Meer informatie over de eigen bijdrage kunt u vinden op het CAK.
Voor de actuele huurprijzen van de in/aanleunwoningen kunt u contact opnemen met het Klantadviescentrum: 0800 – 7076.
Hoe krijg ik en/of mijn naasten toegang tot mijn appartement?
Hoe krijg ik en/of mijn naasten toegang tot mijn appartement?
U krijgt een tag of sleutel waarmee u de deur kunt openen. Uw naaste kan ook een tag of sleutel ontvangen tegen een vergoeding (bedrag). Indien u gebruik maakt van een tag: de tag dient u regelmatig op te laden door uw tag tegen het kastje (sensor) aan te leggen die u vindt bij de hoofdingang van de vestiging.
Heb ik een verzekering nodig?
Heb ik een verzekering nodig?
Als u in het woonzorgcentrum woont, bent u verzekerd via een collectieve WA verzekering en inboedelverzekering voor persoonlijke eigendommen. Uw zorgverzekering regelt u wel zelf.
Woont u zelfstandig in een inleun- of aanleunwoning? Dan regelt u zelf al uw verzekeringen.
Kan er iemand met mij meegaan als ik een ziekenhuisafspraak heb?
Kan er iemand met mij meegaan als ik een ziekenhuisafspraak heb?
Als u een afspraak heeft in het ziekenhuis dan kunt u iemand in uw omgeving vragen om mee te gaan. Mocht dit niet lukken? Dan kijken we met u mee of een vrijwilliger de mogelijkheid heeft om met u mee te gaan.
Kan ik meekijken in mijn zorgdossier?
Kan ik meekijken in mijn zorgdossier?
In Caren kunt u relevante informatie van uzelf invullen (bijvoorbeeld uw levensgeschiedenis), uw zorgdossier bekijken en digitaal communiceren met een zorgmedewerker. Ook kunt u anderen uitnodigen om mee te lezen in uw dossier.
Hoe lang kunnen mijn spullen in een appartement in het woonzorgcentrum blijven staan wanneer ik ga verhuizen of kom te overlijden?
Hoe lang kunnen mijn spullen in een appartement in het woonzorgcentrum blijven staan wanneer ik ga verhuizen of kom te overlijden?
Als u verhuist draagt u er zorg voor dat uw appartement zo snel mogelijk leeg is op de dag van verhuizen.
Wanneer u tijdelijk verblijft (bijvoorbeeld in het Herstelhotel) dient u het appartement dezelfde dag leeg te maken.
Wanneer u overlijdt, krijgen uw nabestaanden zeven dagen de tijd om een appartement leeg te maken.
Wie doet mijn was?
Wie doet mijn was?
Als u in een woonzorgcentrum of in een inleun- of aanleunwoning? Dan kunt u ervoor kiezen om uw was zelf te doen, maar u kunt ook gebruikmaken van de wasservice van Cleanlease.
Mag ik mijn huisdier meenemen?
Mag ik mijn huisdier meenemen?
U mag uw huisdier meenemen. Het is wel belangrijk dat u uw huisdier zelf kunt verzorgen en dat deze geen overlast bezorgt. Wanneer u verhuist naar een in/aanleunwoning of een appartement in het woonzorgcentrum dan kunt u voor de verhuizing aangeven of u een huisdier meeneemt.
Wie maakt mijn woning (in- en aanleunwoning) schoon?
Wie maakt mijn woning (in- en aanleunwoning) schoon?
U kunt ervoor kiezen om zelf, uw naaste of iemand uit uw omgeving zorg te laten dragen voor het schoonmaken van uw appartement. Wanneer het u niet meer lukt om zelfstandig uw huishouden te verzorgen en u niemand in uw omgeving heeft die dit met u kan doen dan is het mogelijk om hiervoor huishoudelijke ondersteuning te krijgen. U gaat hierover in gesprek met een dorpsondersteuner of het Wmo-loket van uw gemeente (afhankelijk waar u woont).
Wilt u meer informatie? Neem contact op met het Klantadviescentrum: 0800 – 7076.
Wie maakt mijn appartement in het woonzorgzorgcentrum schoon?
Wie maakt mijn appartement in het woonzorgzorgcentrum schoon?
We spreken gezamenlijk af wie uw appartement schoonmaakt. Waar mogelijk kunt u hier zelf van betekenis zijn, iemand in uw omgeving of een naaste. Wanneer het u niet meer lukt om zelfstandig uw huishouden te verzorgen en u niemand in uw omgeving heeft die dit met u kan doen dan is het mogelijk om hiervoor huishoudelijke ondersteuning te krijgen. U gaat hierover in gesprek met een dorpsondersteuner of het Wmo-loket van uw gemeente (afhankelijk waar u woont).
Wilt u meer informatie? Neem contact op met het Klantadviescentrum: 0800 – 7076.
Kan ik privé gebruikmaken van vervoer van de NNCZ?
Kan ik privé gebruikmaken van vervoer van de NNCZ?
Via de Wmo kunt u ondersteuning bij vervoer aanvragen. De NNCZ levert zelf geen vervoersmogelijkheden voor privé aangelegenheden.