
Grijpskerk e.o.
Burgerinitiatief en professionele zorg in Grijpskerk en omgeving.
De veranderingen in de langdurige zorg, de wijkverpleging en het sociale domein, evenals de druk die er ligt op ouderenzorg, de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de razendsnelle technologische ontwikkelingen zijn van cruciaal belang voor NNCZ. Continu blijven verbeteren om, in deze dynamische omgeving, (voldoende aandacht voor) kwaliteit van zorg hoog in het vaandel houden.
NNCZ wil toekomstbestendig zijn en succesvol in de dingen die we doen. Vanuit professioneel opzicht (deskundigheid, professionaliteit, maar ook processen, inrichting) én vanuit het oogpunt van ervaringen van onze cliënten, hun naasten, onze medewerkers, vrijwilligers, verwijzers en samenwerkingspartners, financiers of andere belanghebbende wil NNCZ blijven aansluiten bij dat wat het verschil maakt, belangrijk gevonden wordt, ‘goede zorg’ genoemd wordt vanuit deze verschillende perspectieven.
Wij denken dat kwaliteit vooral zit in de ervaring van persoonsgerichte zorg en de mate waarin we waarde toevoegen. Die toegevoegde waarde zit in het helpen mogelijk maken dat mensen leven en invulling kunnen geven aan de dag, zoals men dat wenst of gewend is. Goede zorg is volgens NNCZ duurzame, persoonlijke en professionele zorg die op deze manier betekenis heeft en waarde toevoegt.
Binnen NNCZ wordt blijvend gewerkt aan verbeteren van de kwaliteit en het integreren van continu leren en verbeteren. Door: het inrichten van werkgroepen en kenniskringen, scholen van medewerkers, het leren verbinden met cliënten en hun naasten, met onze omgeving, met partners, collega zorgorganisaties en lokale netwerkverbanden. Daarmee bewegen we mee met de veranderende vraag die aan ons als organisatie gesteld wordt.
Periodiek toetsen we op verschillende manieren hoe we voldoen aan onze eigen of externe normen en verplichtingen, maar ook in welke mate we voldoen aan verwachtingen van onze cliënten, medewerkers, vrijwilligers, leveranciers en ketenpartners. Deze ervaringsonderzoeken en interne of externe audits helpen ons te spiegelen, risico’s in beeld te krijgen en bezig te zijn met de juiste dingen.
Sinds 2016 stimuleren en ondersteunen wij onze medewerkers met ons professionaliseringsprogramma ‘Samen van Waarde’. Dit eerste programma richtte zich op het bieden van professionele en waardevolle zorg. Het omvatte leeractiviteiten gericht op het vergroten van kennis en vaardigheden gecombineerd met coaching on the job. Het programma was niet alleen bedoeld om medewerkers beter uit te rusten met meer kennis en vaardigheden, maar richtte zich ook op de focus in de zorg aan onze cliënten (kwaliteit van leven en persoonsgerichte zorg) en de eigen professionele rol hierin. Aandacht voor eigen regie, het kennen van de cliënt, aansluiten bij de beleving van de cliënt en zingeving waren terugkerende thema’s.
Het vervolg op dit eerste programma was vooral gericht op doorgroei: zichtbaarheid als professional, in het team, in relatie met de cliënt en diens netwerk en met zichtbare resultaten. Thema’s als eigenaarschap, persoonlijk leiderschap en continue leren stonden in dit programma organisatiebreed centraal in dit programma. Met deze eerste twee delen van het professionaliseringsprogramma hebben we een belangrijke basis gelegd en een mooie ontwikkeling doorgemaakt.
In ‘Samen van Waarde’, deel III (2022-2024) is het professionaliseringsprogramma aangevuld met de focus op het verhogen van ons adaptief vermogen (van cliënten, onze professionals en van de organisatie) en het duurzaam verbinden met meer inwoners van wijken en dorpen waar we werkzaam zijn. Dit vereist een lerende organisatie: oplossingsgericht, improvisatievermogen, leren van ervaringen, zoekend naar nieuwe effectieve wegen, vertrouwend in eigen kunnen. Zo vinden we samen met burgers uit wijken en dorpen passende antwoorden op eigentijdse vragen die in de wijk- en dorpsgemeenschappen leven. Zelfredzaamheid, participatie en samenredzaamheid staan voorop. Evenals het toevoegen van Waarde op de ervaren kwaliteit van leven van onze bewoners en cliënten. Vanaf 2023 krijgt dit ook vorm in de dialoog over een toekomstbestendige inrichting van onze zorg- en dienstverlening. In 2024 is het nieuwe Strategisch Beleidsplan 2025-2030 met als titel Samen van Waarde – Ook in de Toekomst tot stand gekomen. Dit nieuwe meerjarenbeleidsplan biedt een basis voor veranderingen, zoals het anders inrichten van de zorg (met programmaonderdelen gericht op reablement, samenwerking met informele zorg en inzet van technologie, etc.) en het competentiegericht organiseren (gericht op het vergroten van inzetbaarheid en capaciteit).
Zo blijft Samen van Waarde de rode draad in onze ontwikkeling en leggen we de focus op de toekomst, met de bedoeling de best mogelijke zorg en ondersteuning te kunnen blijven bieden.
NNCZ is HKZ-gecertificeerd. Specifiek voor het label Zorg & Welzijn. Dit kan gezien worden als een keurmerk, waarmee we kunnen laten zien dat we voldoen aan branchespecifieke normen. Jaarlijks vindt een audit plaats om opnieuw te beoordelen of we voldoen. Het helpt ons te verbeteren, ten opzichte van de norm, maar ook ten opzichte van de eigen ontwikkeling die als basis dient.
De zorgsector kent per 1 juli 2024 een nieuwe kwaliteitskader: het Generiek Kompas Samen werken aan kwaliteit van bestaan. Dit nieuwe kwaliteitskader vervang het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, het Addendum Langdurige Zorg Thuis en het Kwaliteitskader Wijkverpleging. Het Generiek kompas richt zich op de ervaren kwaliteit van bestaan van mensen met een hulpvraag. Ongeacht de locatie waar deze hulp wordt geboden. We werken daardoor nu met één (generiek) kwaliteitskader.
Het nieuwe kwaliteitskader is uitgewerkt aan de hand van bouwstenen. Deze bouwstenen zijn de aanknopingspunten om dagelijks te werken aan kwaliteit en daar zicht op te hebben.
Met een jaarlijks kwaliteitsbeeld geven we inzicht en reflecteren we op ons kwaliteitsbeleid met een terugblik en een vooruitblik. Het kwaliteitsbeeld is onderdeel van onze jaarverslaglegging en biedt vanuit de evaluatie en reflectie input voor het (nieuwe) jaarplan van de organisatie.
Behalve het ‘goede gesprek’ met de cliënt en of diens naasten/vertegenwoordigers stimuleert NNCZ ook het gebruik van Zorgkaart Nederland. Door het plaatsen van reviews ontstaat de mogelijkheid ervaringen te delen en biedt de website voor ons als organisatie een bron van informatie voor het continu verbeteren. Cliënten (of naasten/vertegenwoordigers) worden actief uitgenodigd een review te geven en ook zal het geven van reviews gefaciliteerd worden in de vorm van externe interviewteams waarmee een vorm van onafhankelijk ervaringsonderzoek in praktijk wordt gebracht.
Voor het lezen of het geven van een review klikt u hier. U kunt vervolgens zoeken naar één van onze woonzorgcentra of thuiszorgteams.
Alle informatie uit de genoemde onderzoeken of bronnen, samen met eventuele meldingen van klachten of incidenten, inspectieonderzoeken of controles en welke andere informatie ook, wordt gebruikt voor het bepalen van kansen, risico’s en leer- of verbeterpunten. Zo werken we samen aan het optimaliseren van de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening, zowel vanuit professioneel oogpunt als vanuit de ervaren ‘goede zorg’ door welke belanghebbende ook.
De NNCZ biedt u alles op het gebied van zorg en ondersteuning. Van gezamenlijke activiteiten en handige diensten tot specialistische zorg en behandeling. Met de juiste ondersteuning willen wij u helpen op uw vertrouwde plek oud te worden. Maar lukt thuis wonen niet meer, dan bent u van harte welkom in ons woonzorgcentrum.
We zijn er voor inwoners van wijken en dorpen die aangeven ondersteuning nodig te hebben. Daarvoor leveren we diensten op het gebied van wonen, welzijn en zorg.
Burgerinitiatief en professionele zorg in Grijpskerk en omgeving.
Wonen met zorg en ondersteuning in Hollandscheveld en omgeving.